TAISO 体操
A TAISO a test megtisztítása, rövid- és hosszútávú előkészítése, formálása, átalakítása és mozgatása. A japánok ezt a szót használják a gimnasztika jelölésére. Az AIKIDO-ban az előkészítő gyakorlatokat AIKI TAISO-nak nevezik.
体 a TAI írásjegy a testet (KARADA) jelöli. A mai japán összetett ideogramma baloldali egysége az ember 人 JIN, a jobboldali pedig a KIHON-ból ismert 本 HON, gyökér, gyökérzet, átvitt értelmében eredet vagy származás. Vagyis a TAI az emberi lénynek az a része, amely a földhöz tartozik, a földből ered. Ugyanakkor a test (KARADA) régi írásjegye is sokatmondó a gyakorlók számára. Száz évvel ezelőttig ugyanis a KARADA leírására a 體 írásjegyet használták, ami fokozatos leegyszerűsítéseken és gyök-cseréken keresztül kapta meg végül mai formáját (体). Az eredeti írásjegyben bal oldalt a csont írásjegye látható, jobb félen pedig az áldozatok bemutatására használt emelvényen elrendezett felajánlásoké. Ebből arra következtethetünk, hogy a régi időkben a test a csontok és egyéb részek ideális elrendezettségének legalapvetőbb mintájaként jelent meg.
操 a SO irásjegy japán olvasata MISAO, ami testi-lelki tisztaságot, szeplőtelenséget jelent. Ebből alakulhatott ki a későbbi jelentés a „tisztaság szigorú megőrzése”, amiből végül a „megőrzés”, „kézben tartás”, „marokra fogás”, „mozgatás” maradt.
A TAISO mai japán hétköznapi jelentése: a test minden részét megmozgatni bizonyos törvényszerűségek szerint olyan módon, hogy a test egészségesen növekedjen és megedződjön, fejlődése harmonikus legyen.
Az AIKIDO és egyéb BUDO-k gyakorlásánál a TAISO nem elsősorban, és nem csupán bemelegítés az „igazi gyakorlás” megkezdése előtt, hanem a gyakorlás egyik legfontosabb része: testünk megismerése, újratérképezése, hajlékonnyá és rugalmassá tétele, megerősítése; mozdulataink újraértelmezése, újraprogramozása és tudatossá tétele.
A rendszeres TAISO-val szó szerint letakarítjuk a testet a rárakódott megszokásoktól, berögződésektől, feszültségektől és negatív érzelmektől is. Ez a mindennapi gyakorlás fontos része, és a hosszútávú mozgásfejlesztés sikerességének záloga is.
Az egyszerű, egyedül (TANDOKU) végzett mozdulatok lehetővé teszik az önmagunkra figyelést, a megfelelő koncentrációt és a helyes testérzetek kialakítását a lábujjainktól a fejünk búbjáig. A mozdulatokon keresztül közvetlenül ismerkedünk meg testünk és a különböző testrészeink méreteivel, tömegével, arányaival, a részek összefüggésével és kapcsolódási pontjaival, a test egészének lehetőségeivel és határaival. Ezek az alapmozdulatok és testtartások lesznek az építőkövei az összetettebb, az AIKIDO-ra, JODO-ra, IAIDO-ra vagy egyéb harcművészetekre jellemző funkcionális mozgáselemeknek.
A TAISO önmagában is teljesértékű gyakorlási forma, amelynek csupán egyik funkciója a test intenzívebb mozgásokra való fölkészítése, előmelegítése. Ez a nem elhanyagolható bemelegítő funkció kellő körültekintéssel az AIKIDO és sok más harcművészet esetében is egyéb gyakorlási formákkalhelyettesíthető.
A TAISO a körülményeknek megfelelően időben jelentősen eltérő hosszúságú lehet: néhány perctől akár egy teljes edzés hosszáig. Alapozási időszakokban, vagy amikor kezdők érkeznek a dojóba, vagy éppen ha a megszokásaikkal küzdő haladóknak van arra szüksége, hogy a figyelmüket újra maguk felé fordítsák a TAISO gyakorlás lehet egészen hosszú is. Időnként azonban a TAISO rövid, vagy akár teljesen elmarad. Ilyenkor az egyéni TANDOKU TAISO bemelegítő, ráhangoló funkcióját, a páros előkészítő gyakorlatok a SOTAI TAISABAKI gyakorlatok veszik át, vagy akár a KIHON technikák nyugodt, könnyed végrehajtása.
Bár a tradicionális BUDO-k, mint például a JODO és az IAIDO gyakorlását hagyományosan nem előzi meg TAISO, időről időre nagyon hasznos lenne a JO TAISO, vagy IAI TAISO, és természetesen nem a bemelegítő funkció miatt. Ezeknek a régebbi iskoláknak az estében, a „bemelegítést” egy szűkebb értelemben vett KIHON gyakorlatsorral, illetve fokozatos intenzitással végzett egyszerű, de lehetőleg minden fontos testrészt átmozgató alapmozdulatokkal váltják ki.
TAISABAKI 体捌き
Ha a TAISO mozdulatokra úgy tekintünk, mint a mozgásunk alapköveire vagy atomjaira, akkor a TAISABAKI egy következő, már szervezettebb szintet jelent, ugyanakkor a határ a két gyakorlási forma között nem húzható meg élesen. Csakúgy, mint a TAISO, a TAISABAKI is a test és a mozgás megformálásáról, (át)alakításáról szól, de itt a hangsúly már a specifikus mozdulatokra kerül. Míg a TAISO általánosabb mozdulatokból áll, addig a TAISABAKI az adott BUDO iskolára vagy ágazatra jellemző mozdulatminták és egységek összessége: elfordulások (TAI NO HENKA), lépések, valamint egyéb láb- (ASHISABAKI), kéz- és kar- (TESABAKI), illetve csípőmozdulatok (KOSHISABAKI).
体 a TAI ugyanúgy, mint a TAISO vagy a TAIJUTSU “pusztakezes technikák” kifejezésekben a testet jelenti (KARADA).
捌き a SABAKI szó szerint azt jelenti, hogy (ki)szabni: ruhát vagy bőrt formára vágni. A TAISABAKI tehát a testünk és mozgásunk méretre szabása. Az illesztési pontok megtalálása, a részek újra összeillesztése (AWASERU). Ez első sorban önálló, egyéni munka (TANDOKU), még akkor is ha történetesen párosan végezzük.
A TAISABAKI olyan mozdulatok összesége, amelyek tevékenység-, illetve művészetspecifikusak. Ezenkívül olyan gyakorlatok sorozata is, amelyekkel ezeket a mozdulatokat, mozgásokat és a hozzájuk tartozó érzéseket és jelentéseket is elsajátíthatjuk és megérthetjük.
TAISABAKI-t egyaránt gyakorolunk egyéni, vagyis TANDOKU és páros, vagyis SOTAI formában. Az egyéni gyakorlásnak különösen nagy a jelentősége a jórészt párosan gyakorolt AIKIDO esetében, mivel a JO, BOKKEN valamint az UKEMI gyakorláson kívül itt van lehetőségünk kizárólag a saját testünkre, a saját mozdulatainkra figyelni, ami elengedhetetlen a minőségi mozdulatok létrehozásához. A TANDOKU TAISABAKI-val alakítható ki és fejleszthető tovább a helyes testtartás, az egyensúly, az irányváltások és az elfordulások készsége, a SOTAI TAISABAKI-val pedig a helyes távolságban és a jó időben (MA AI) történő kapcsolatteremtés és összehangolódás képessége.
Végső soron minden funkcionális mozdulat TAISABAKI. Így az UKEMI, illetve az UKE szerepben végzett mozdulatok összessége is TAISABAKI. Ezért a RAJI-BUDO iskola megközelítésében minden UKEMI gyakorlat speciális TAISABAKI gyakorlat is egyben.
A leggyakoribb hagyományosan elfogadott AIKIDO TAISABAKI mozdulatok, amelyeknek egy része alapelvként is értelmezhető: az IRIMI, TENKAN, KAITEN, MAWARI, OKURI ASHI, TSUGI ASHI, AYUMI ASHI, HIKI ASHI, HIRAKI ASHI.
A SOTAI TAISABAKI gyakorlatok, előkészítik, finomítják és csiszolják a KIHON WAZA gyakorlását. A mindennapi gyakorlás első szakaszában ezek a mozdulatok alkalmasak a leginkább a partnerek összehangolására. Továbbá ezeket a mozdulatokat használjuk a formális TAISO bemelegítő funkciójának helyettesítésére is.
A tágabb értelemben vett TAISABAKI (helyes testhasználat) gyakorlatok kitüntetett helyet érdemelnek a gyakorlásunkban, ha a BUDO-t, az önmagunkkal és a környezetünkkel való összhang megteremtésének eszközének, sőt művészetének tekintjük.
Mint ahogy végsősoron számomra a KIHON sem egy rögzített alaptechnika repertoárt, hanem egy bizonyos tudati állapot fenntartásával történő elmélyült gyakorlási formát jelent, a TAISABAKI nem csupán a mozgás elemek egy halmazát, hanem a KIHON gyakorlás tudati állapotának megfelelő mozdulat- és mozgásminőséget fejezi ki.